رویت چیست ؟ چرا باید نرم افزار رویت را یاد گرفت ؟

رویت چیست ؟ چرا باید نرم افزار رویت را یاد گرفت ؟

برای اینکه بتوان اطلاعات ساختمانی را مدلسازی نمود، باید از نرم‌ افزار استفاده نمود، که در این حوزه کارایی لازم را داشته باشد، رویت نرم‌ افزاری است که مناسب این نوع مدلسازی است. این نرم‌ افزار، طراحی‌ها و مدل‌ سازی‌ های ساختمانی را به صورتی آسان به تصویر میکشد. توسط این نرم‌ افزار میتوان طراحی و مستندسازی‌ ها را در مدت کوتاهی شبیه‌ سازی نمود.

این نرم‌ افزار از سال 2002 ظهور کرد  و بالاترین سهم را در بازارBIM در بخش نرم‌ افزارهای  به خود اختصاص داد. این نرم‌افزار یکی از نرم افزارهایی است که توسط کمپانی   وارد بازار شد. که هدف اصلی آن در ابتدا ایجاد مدلسازی اطلاعات ساختمان ( BIM: Building Information Modelling)بود. در واقع این نرم افزار برای فرآیندهای طراحی معماری، مهندسی و صنعت ساخت و ساز به وجود آمد.

رویت چیست ؟ چرا باید نرم افزار رویت را یاد گرفت ؟

 اگر بخواهیم بهتر در مورد تاریخچه ظهور آن بگوییم باید بیان کنیم که:

شرکت Charles River Software در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۹۷ در شهر نیوتن ایالت ماساچوست توسط Leonid Raiz و Irwin Jungreis تاسیس شد که  این شرکت از توسعه دهندگان اصلی نرم افزار Pro/Engineer شرکت PTC بود، این نرم افزار یک نرمافزار طراحی مکانیک بود. این شرکت به خاطر هدفی تاسیس شد و آن هم   وارد کردن قدرت مدل سازی پارامتری نرم افزار Pro/Engineer به صنعت ساختمان سازی بود. Raiz و Jungreis با سرمایه گذاری شرکت های Atlas Venture و North Bridge Venture Partners،  توانست چندین توسعه دهنده نرم افزار و معمار را  استخدام کند و شروع به توسعه نرم افزار Revit با زبان C++ در پلتفرم Microsoft Windows کردند. در سال ۱۹۹۹، آنها Dave Lemont را به عنوان CEO، Jon Hirschtick، موسس نرم افزار Solidworks و Arol Wolford، موسس شرکت CMD Group را به عنوان اعضای هیات مدیره استخدام کردند. در همان شروع کار، نرم افزار Autodesk Revit را تولید کردن که به وسیله آن، معماران و دیگر مهندسان ساختمانی اجازه ساخت یک مدل سه بعدی پارامتری که شامل طراحی هندسی و غیرهندسی و اطلاعات ساخت و ساز، برای ساخت یک ساختمان داده شد.. این مفهوم بعدها به عنوان مدل سازی اطلاعات ساختمان یا BIM شناخته شد. در آن زمان چندین نرم افزار دیگر مانند ArchiCAD و Reflex  که   یک مدل ساختمان مجازی سه بعدی را به وجود می‌آورد و اجازه کنترل مولفه های مستقل توسط پارامترها داده شد(مولفه های پارامتری). دو تا از تفاوت های مهم Revit این بود که مولفه های پارامتری آن توسط یک ویرایشگر خانواده گرافیکی ساخته می شدند، نه توسط یک زبان برنامه نویسی است بلکه  تمام روابط بین مولفه ها، نماها و علامت گذاری ها توسط مدل  مورد نظر ضبط می شدند، بنابراین تغییرات اعمال شده روی مدل بطور خودکار روی تمام مدل اعمال می‌شد. و بدین صورت، مدل همواره به روزاست. به عنوان مثال حرکت دادن یک دیوار باعث آپدیت شدن دیوارهای مجاور، زمین و سقف ها می شود، مکان و مقدار اندازه گذاری ها و یادداشت ها را اصلاح می کند، محیط کف زمین که در زمان بندی ها گزارش شده است را تنظیم می کند، نماهای برشی را از نو می کشد و غیره تا مدل همواره آپدیت باشد و تمام نقشه ها هم با آن هماهنگ شوند. مفهوم وابستگی دو طرفه بین مولفه ها، نماها و اندازه گذاری ها تا چندین نسخه بعد یک ویژگی منحصر بفرد برای Revit بود.

نام نرم‌افزار رویت

نام این نرم افزار برگرفته از  دو کلمه revitalization , revitalize  است که معنی این کلمات : حیات بخشیدن و تجدید حیات است. زیرا این نرم افزار دارای قدرت بالایی در ایجاد و خلق اثر دارد.

 در سال 2010 در صنعت معماری، مدلسازی اطلاعات به یکباره تحولی عظیم انجام شد که نرم افزار رویت نقش اساسی در این تحول را داشت.

رویت یک نرم‌افزار کامل برای اجرای برنامه‌ ها در رشته‌ های عمران، برق، مکانیک و معماری است.

برای ساخت اطلاعات ساختمانی می‌ توان از این نرم افزار  بسیار به سادگی استفاده نمود که دارای دقت بالایی هم است.

چرا یادگیری نرم‌افزار رویت مهم است؟

 امروزه در عرصه طراحی و ساخت، معماری، تاسیسات و … در بازار رقابتی موجود، داشتن سرعت عمل و ارائه ایده‌ های جدید، در پیشرفت کار بسیار تأثیرگذار است.

نرم‌ افزار رویت در رشته معماری کاربردی زیادی دارد و به صورت مدل‌ های هوشمند طراحی را انجام میدهد.

رویت 1

رویت در معماری

در مدل‌ سازی پروژه‌ های بزرگ و همچین انجام پروژه معماری نرم افزار Revit کاربرد بسیاری دارد. در رشته معماری، یادگیری این نرم افزار بسیار ضروری است. همچنین باعث سرعت بخشیدن به طراحی‌ های می‌ شود و توسط آن، پروژه‌ ها را سریعتر میتوان به‌ روزرسانی نمود. نرم‌ افزار رویت در کوتاهترین زمان، طرحهای ساختمانی را به طور دقیق طراحی میکند.

 در رویت می‌ توان صحنه‌ های پرسپکتیو را به وجود آورد. زمانی متوجه می‌ شویم  که چقدر این نرم‌ افزار کاربرد داد  و آن زمانی است که به صورت پرسپکتیو میتوان تصاویر را ایجاد کرد و به این صورت اگر دچار اشتباهی در این نرم‌ افزار شدیم، دیگر نیاز نیست که تغییرات آنچنانی بدهیم، بلکه با تغییرات کوچک در تنظیمات مربوط به صحنه‌ های پرسپکتیو میتوان اشتباهات را درست نمود.

 

رویت 2

محیط نرم‌افزار رویت

 نرم افزار رویت، دارای سه نسخه شامل معماری، عمران و تأسیسات است. همه این نسخهها بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا می‌ شوند. و می‌ توان با استفاده از افزونه بر روی سیستم عامل مک نیز نصب گردد. این برنامه می‌ تواند هم بر روز پردازشگر های 64 بیت و هم بر روی پردازشگر های 32 بیتی اجرا شود.

تهیه جزئیات MEP

توسط این نرم‌ افزار می‌ توان در داخل رویت، محتویات محصولات را برای مدل ها بدست آورد.

ویژگی‌ تجزیه و تحلیل ساختاری در نرم‌ افزار رویت، باعث به وجود آمدن یکپارچگی در داده‌ ها می‌ شود که در محیط مدل‌ سازی به وجود می‌ آید.

در نرم‌ افزار رویت می‌ توان طراحی مفهومی را نیز انجام داد. با استفاده از نرم‌ افزار رویت، معماران در طراحی‌ های خود می‌ توانند سرعت بیشتری را داشته باشند. توسط این نرم‌ افزار، معماران میتوانند یک خانه را قبل از ساخت، مشاهده کنند و همچنین طرح‌ ها و ایده‌ های مختلف را در ساختمان خود مورد ارزیابی قرار دهند.

کاربردهای نرم افزار رویت 

طراحی سه بعدی ساختمان به همراه اجزایش

مدل طراحی شده را با عناصر نقشه کشی به شکل دو بعدی تفسیر می کند.

راحتی دسترسی به پایگاه داده مدل های ساختمانی اشاره نمود 

رویت 3

مزایای نرم‌‌افزار (Revit):

یک شرکت معتبر با نام  BluEnt ، که در زمینه ساخت و ساز به صورت جهانی مشغول است، مزایایی را برای این نرم‌افزار بیان میکند که شامل:

  • خانه آینده را به شکل پیش نمایش در BIM به صورت سه بعدی نمایش می‌دهد

برای طراحی مفهومی، مدلسازی پارامتریک رویت، ابزار مهمی است که با استفاده از این نرم‌ افزار، طراحانی که در حوزه معماری کار می‌ کنند، به راحتی و خیلی سریع میتوانند طرح کلی را برای طبقات ترسیم کنند. و سپس تغییراتی را برای  استانداردسازی ساختمان انجام دهند و به سرعت در اختیار مشتریان بگذارند. در این نرم افزار تصاویر به صورت سه بعدی تهیه میشود که در این صورت طراحان به راحتی می‌‌توانند نظرات خود را تغییر و در نقشه ساختمانی اعمال کنند.

 در واقع این نرم افزار، تجسم واقعی و دقیق از یک ایده ساخت تا رسیدن به طراحی را به تصویر می‌ کشد.

 

  • انجام تغییرات سریع در طراحی، بدون داشتن تکرار

از مهمترین مزایا نرم افزار رویت، کاهش میزان کارهای تکراری برای طراحی یک مدل ساختمانی است.

در طی مراحل طراحی، ساختار ساختمان، پلان طبقات و … به طور دائم و مرتباً نیاز به اصلاح و تغییر دارد. با نرم‌ افزار رویت، این طراحی و بازبینی در معماری، به صورت خیلی سریع و دقیق انجام می‌ شود.

تهیه‌ی مجموعه بزرگی از کامپوننت‌ های پارامتریک برای ساختمان

این نرمافزار بسیار قدرتمند، دارای مجموعه کاملی از کامپوننت‌ های پارامتریک ساختمانی است. نرم‌ افزار رویت این اجازه را به کاربر می‌دهد که به راحتی و خیلی سریع، تغییراتی را در کامپوننت‌ ها ایجاد کند.

 

  • ایجاد اسناد ساختمانی با کیفیت

 نرم‌ افزار رویت دارای ظرفیت مدلسازی بالایی است که به وسیله آن طراحان و مدلسازان را قادر به شناسایی و  برطرف کردن مشکلات و اشکالات احتمالی می‌ کند.

  • به طور دقیق متره را ارزیابی و برآورد می‌کند

از مزایای مهم استفاده از این نرمافزار، مدلسازی اطلاعات، تولید اندازه‌ ها به طور خودکار، و برآورد هزینه‌ هاست. این مزیت به پیمانکاران و همچنین کارفرمایان کمک می‌کند تا بتوانند بودجه مورد نیاز (هزینه‌ های) خود را در اجرای پروژه تخمین بزنند.

  • داشتن سطح بالای انعطاف‌پذیری

از ویژگی‌ های منحصر به فرد نرم‌ افزار رویت، داشتن امکان انعطاف‌ پذیری در آن است. به طوری که به کاربران مختلف اجازه کار بر روی یک پروژه را به طور همزمان میدهد. و تغییرات مختلف بر روی آن اعمال می‌ شود.

همچنین از فایل رویت می‌ توان ورودی و خروجی‌ های DWG، DXF، DGN، PDF، JPEGرا گرفت.

  • استفاده نکردن از اسناد کاغذی

نرم افزار رویت دارای ویژگی‌ های منحصر به فردی است که یکی از آنها، عدم نیاز به اسناد و مستندات کاغذی است. و به صورت کاملاً مجازی می‌ توان پروژه‌ ها را مدلسازی نمود. این قضیه علاوه بر صرفه جویی در زمان، هزینه و بهبود کار، باعث حفظ محیط زیست نیز می‌شود.

رویت 4

برخی از ویژگی های منحصر به فرد نرم افزار رویت

  • داشتن قابلیت مدیریت مالی و هزینه تولید و همچنین مصرف آن در بازه زمانی مشخص
  • داشتن قدرت بالا در خلق نرم افزارهای مهندسی
  • قابلیت طراحی ساختمان به شکل سه بعدی
  • داشتن قابلیتی که به وسیله آن ابزارهای نقشه کشی دارد که چرخه ساخت ساختمان را از ابتدا تا تخریب دنبال می کند.
  • این نرم افزار رقیب هایی در بازار دارد که رقیب اصلی آن در بازار ، تکلا استراکچرز و آرشیتکچرال دسکتاپ است.
  • از استانداردهای IFC بر پایه XML پشتیبانی می کند.
  • به صورت هوشمند مدلسازی های همزمان 2بعدی و 3 بعدی انجام می دهد.
  • این امکان را دارد که بین چند کاربر پروژه را اشتراک گذاری کند.

 

این انتخاب این نرم افزار برای طراحی نقشه دلایلی دارد که شامل

 1- به راحتی میتوان نرم افزار رویت کار کرد، سرعت یادگیری در آن کم کم بالا می‌ رود و یادگیری آن بسیار آسان می‌ شود.

2- به طور همزمان می‌ توان نقشه‌ های ساختمانی را به شکل 2 بعدی و 3 بعدی و به طور همزمان از این دو نوع انجام داد.

3- این نرم افزار به راحتی قابلیت ارتباط با نرم‌ افزارهای دیگر مانند  , 3dmax , Autocad BIM  را داردو  فایلها را از آنها می توان انتقال داد یا از نرم نرم افزار رویت به آنها انتقال داد.

4- به راحتی می‌ توان در آن افکت‌ ها و اقلیم ها از قبیل نور، سایه و … را روی نقشه ساختمانی درج کرد.

5- با استفاده از نرم افزار رویت بین رشته های طراحی ساختمان میتوان ارتباط برقرار نمود.

6- به این نرم افزار دارای قابلیت 4d BIM  است که به وسیله آن میتوان مراحل مختلف برنامه‌ ریزی و طراحی ساختمان را از زمانی که یک ایده است تا ساخت و در نهایت حتی تخریب در درون برنامه پیاده نمود.

 باید در اینجا بیان کنیم که:

در نرم افزار رویت برای تصاویر ساخت دیوارها، پشت بام، سازه، کف ساختمان، پنجره ها، درب ها و …. از نرم افزار سه بعدی استفاده می شود.

برخی از قسمت های دیگر ساختمان مانند بست ها از نرم افزار دو بعدی استفاده می شود.

رویت 5

برخی از ویژگی های منحصر به فرد نرم افزار رویت

  • داشتن قابلیت مدیریت مالی و هزینه تولید و همچنین مصرف آن در بازه زمانی مشخص
  • داشتن قدرت بالا در خلق نرم افزارهای مهندسی
  • قابلیت طراحی ساختمان به شکل سه بعدی
  • داشتن قابلیتی که به وسیله آن ابزارهای نقشه کشی دارد که چرخه ساخت ساختمان را از ابتدا تا تخریب دنبال می کند.
  • این نرم افزار رقیب هایی در بازار دارد که رقیب اصلی آن در بازار ، تکلا استراکچرز و آرشیتکچرال دسکتاپ است.
  • از استانداردهای IFC بر پایه XML پشتیبانی می کند.
  • به صورت هوشمند مدلسازی های همزمان 2بعدی و 3 بعدی انجام می دهد.
  • این امکان را دارد که بین چند کاربر پروژه را اشتراک گذاری کند.

 

این انتخاب این نرم افزار برای طراحی نقشه دلایلی دارد که شامل

 1- به راحتی میتوان نرم افزار رویت کار کرد، سرعت یادگیری در آن کم کم بالا می‌ رود و یادگیری آن بسیار آسان می‌ شود.

2- به طور همزمان می‌ توان نقشه‌ های ساختمانی را به شکل 2 بعدی و 3 بعدی و به طور همزمان از این دو نوع انجام داد.

3- این نرم افزار به راحتی قابلیت ارتباط با نرم‌ افزار های دیگر مانند  , 3dmax , Autocad BIM  را داردو  فایلها را از آنها می توان انتقال داد یا از نرم نرم افزار رویت به آنها انتقال داد.

4- به راحتی می‌ توان در آن افکت‌ ها و اقلیم ها از قبیل نور، سایه و … را روی نقشه ساختمانی درج کرد.

5- با استفاده از نرم افزار رویت بین رشته های طراحی ساختمان میتوان ارتباط برقرار نمود.

6- به این نرم افزار دارای قابلیت 4d BIM  است که به وسیله آن میتوان مراحل مختلف برنامه‌ریزی و طراحی ساختمان را از زمانی که یک ایده است تا ساخت و در نهایت حتی تخریب در درون برنامه پیاده نمود.

 باید در اینجا بیان کنیم که

در نرم افزار رویت برای تصاویر ساخت دیوارها، پشت بام، سازه، کف ساختمان، پنجره ها، درب ها و …. از نرم افزار سه بعدی استفاده می شود.

برخی از قسمت های دیگر ساختمان مانند بست ها از نرم افزار دو بعدی استفاده می شود.

رویت 3

خروجی گرفتن از نرم افزار رویت

یکی از اصلی ترین مشکلات در انجام پروژه رویت گرفتن رندر و خروجی از آن می باشد البته که این نرم افزار دارای قدرت و ظرفیت بالایی در مدلسازی است که به همین دلیل طراحان به راحتی مشکلات موجود در مراحل اولیه کارشناسی را می‌ توانند برطرف کنند. در این نرم‌ افزار تعداد زیادی متریال به صوئرت شکل فرضی موجود است. که می‌توان با کمک آن تصویرهای واقع‌ گرایانه را به وجود آورد. میتوان توانست به وسیله این نرم افزار، چرخش‌ها، اندازه، مقدار روشنایی، شدت و…. را تعیین کرد.

در پایان کار، تمام فایلهای تهیه شده در فایلها   RFA به اسم Family  ذخیره می شود.

رویت 6

 

 در انتها باید بگوییم که برخی از ویژگی‌های نرم افزار رویت بسیار ویژه هستند که شامل

  1.  سرعت یادگیری و همچنین سادگی آن
  2. دقت در ترسیم، بالارفتن سرعت و همچنین امکان تغییر در نقشه‌ ها
  3. امکان ترسیم همزمان نقشه‌ های ساختمانی به شکل 2 بعدی و 3 بعدی
  4. امکان تبدیل با سرعت بالای نقشه‌ های فاز 1 به نقشه های فاز 2
  5. امکان ارتباط به طور همزمان برای نقشه‌ های معماری دارای نقشه‌ های سازه و تأسیسات و همچنین اعمال همزمان تغییرات لازم بین این نقشه‌ها
  6. امکان حذف خطاهای انطباق نماها، پلان‌ ها و مقاطع
  7. این امکان را می‌ دهد که بتوان مطالعات اقلیمی (نور و سایه) را بر روی ساختمان انجام داد.
  8. امکان محاسبه متره ساختمان و تغییر سریع آن در زمان تغییر نقشه‌ ها
  9. داشتن قابلیت ارتباط با دیگر نرم‌ افزارهای BIM توسط IFC و نیز اتوکد (شامل ورودی و خروجی)
  10. داشتن قابلیت طراحی حجمی و سپس تبدیل آن به نقشه‌ های اجرایی                            

دیدگاه خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ثبت سفارش خود مشکل دارید؟ 

سفارش خود را از طریق تلگرام و واتس اپ برای ما بفرستید

برای ثبت سفارش در تلگرام کلیک کنید

پروژه آماده لازم دارید ؟ 

به فروشگاه متلب پروژه سر بزنید

فروشگاه متلب پروژه