آشنایی با زبان ویژوال بیسیک

آشنایی با زبان ویژوال بیسیک

در ادامه آموزش های گروه متلب پروژه با آشنایی با زبان ویژوال بیسیک در کنار شما عزیزان خواهیم بود این آموزش ها به صورت کامل از مقدماتی پیشرفته ادامه خواهد داشت.با متلب پروژه همراه باشید..

آموزش برنامه نویسی در متلب پروژه

زبان ويژوال بيسيك در واقع حاصل توسعه و ارتقاي زبان بيسيك است. بيسيك اوليه حدود سال 1964 كالج دارت موث (Darth Mouth )به وسيله آقايان توماس كورتز ( Thomas Kurtz) و جان كمني (John Kemeny) با هدف گسترش برنامه نويسي بيش دانش آموزان  و دانش آموزان و دانشجويان طراحي و ساخته شد.از آن زمان نسخه هاي متعدد و متفاوتي از آن مانند (GWBASIC QUICK BASIC وTURBOBASIC) ارايه گرديد و  هموراه سعي در افزايش توانمنديهای آن به عنوان يك زبان سطح بالاي ساخت يافته شده است . با ظهور سيستم عامل ويندوز 95 و 98 فقدان يك زبان برنامه نويسي آسان و قدرتمند براي استفاده در سيستم عامل هاي مذكور كاملاً مشهود بود . از اين رو مايكروسافت در سال 1991 نسخه اول ويژوال بيسيك را با امكانات يك زبان برنامه نويسي قدرتمند و حرفه اي براي برنامه نويسي در ويندوز ارايه كرد. آخرين نسخه تكامل يافته آن براي استفاده در سيستم عامل جديد مايكروسافت نيز با نام VISUAL  BASIC.NET طراحي و ارايه شده است.

يكي از مهم ترين ويژگي هاي زبان برنامه نويسي ويژوال بيسيك رابط گرافيكي آن است. رابط گرافيكي (GUI) در ويژوال بيسيك يكي از كارآمدترين رابط هاي گرافيكي در زمينه برنامه نويسي است كه به وسيله آن مي توان به آساني برنامه هاي تحت سيستم عامل ويندوز را ايجاد كرده و حتي قبل از اجرا , شكل ظاهري آن را مشاهده كرد با اين كه برنامه را به صورت يك مفسر يعني به صورت خط به خط اجرا نموده و عكس العمل برنامه را بررسي كرد. البته اين موارد گوشه اي از ويژگي هاي متعدد رابط گرافيكي ويژوال بيسيك است.طراحي سريع برنامه (RAD) يكي ديگر از ويژگي هاي اين زبان است. منظور از طراجي سريع برنامه يا RAD در ويژوال بيسيك اين است كه طراحي و توليد برنامه ها در ويژوال بيسيك به دليل وجود ابزارهاي مناسب به سرعت انجام مي شود . بنابراين هزينه هاي توليد نرم افزار به طور قابل توجهي كاهش مي يابد. ويژگي ديگر زبان برنامه نويسي ويژوال بيسيك ويژگي مديريت رويداد ها و اتفاقات مي باشد ويژوال بيسيك يكي از زبن هاي برنامه نويسي رويدادگر است . مزيتي كه اين گونه زبان ها دارند در اين است كه برنامه نويس مي تواند از قبل فرامين لازم را براي وقايع و اتفاقاتي كه ممكن است در هنگام اجراي برنامه توسط كاربر رخ دهد سازمان دهي كند.

وجود محيط IDE نيز يكي از ويژگي هاي مهم اين زبان است . محيط IDE به برنامه نويس اجازه مي دهد تا برنامه هاي خود را به سهولت و سرعت , طراحي ,توليد ,خطايابي و اجرا كند . اين امكانات به وسيله ابزارهاي متعددي كه به صورت مجتمع در رابط گرافيكي ويژوال بيسيك قرار داده شده است. قابل دسترسي است.
علاوه بر مواردي كه گفته شد دسترسي به برنامه هاي كاربردي ويندوز به وسيله توابع (API) يكي ديگر از ويژگي اين زبان است. توابع API  , توابع داخلي ويندوز هستندكه ويژوال بيسيك را قادر مي سازد تا با استفاده از فرامين خاصي بتواند به امكانات داخلي موجود در ويندوز دستيابي پيدا كند و برنامه نويس را نيز قادر مي سازد تا در صورت نياز با استفاده از اين توابع , برنامه هايي را با توانايي هاي مورد نظر ايجاد كند.
يكي ديگر از جنبه هايي كه تفاوت شگرفي بين ويژوال بيسيك و ساير نسخه هاي قبلي بيسيك ايجاد مي كند امكان استفاده از برنامه نويسي به روش شي گراست . اين ويژگي سبب مي شود تا ويژوال بيسيك بتواند توقعات برنامه نويس در رابطه با تعريف و به كارگيري اشيا و كلاس هاي جديد را كه سبب راحت تر شدن برنامه نويسي مي گردد,برطرف كند. در برنامه نويسي ساخت يافته ,برنامه ها با استفاده از رويه ها به بخش هاي مختلف تقسيم مي شوند كه به صورت مجزا از هم قرار مي گيرند . دربرنامه نويسي شي گرا با استفاده از اشيا مي توان مجموعه اي از دستورالعمل ها و داده ها را در عنصر واحدي به نام شي قرار داد و در زمان مورد نظر از هر يك از بخش هاي شي مربوطه استفاده كرد.

ويژگي ديگر كه در نحوه كار با يك زبان برنامه نويسي مد نظر قرار مي كيرد نحوه كشف , تصحيح و برخورد با اشتباهات و خطاهايي است كه در هنگام  طراحي يا اجراي برنامه رخ مي دهدويژوال بيسيك علاوه بر اينكه امكانات بسيار مناسبي در زمينه كشف خطاهاي نوشتاري و منطقي برنامه در اختيار برنامه نويس مي گذارد .به وي امكان مي دهد با استفاده از فرامين مناسب ,خطاهاي غير قابل پيش بيني را نيز در هنگام اجرا تشخيص داده و نحوه ارايه راه حل مناسب را براي راهنمايي كاربران در اختيار آنان قرار دهد. از آغاز ارايه اولين نگارش ويژوال بيسيك , نسخه هاي متفاوتي از اين زبان ارايه شده است. نگارش آموزشي ويژوال بيسيك كه براي مصارف آموزشي  ارايه شده است. امكان ايجاد برنامه هاي اجرايي از نوع exe و dll را به همراه استفاده از كنترل هاي متعدد فراهم مي آورد.

نگارش حرفه اي اين زبان علاوه بر ويژگي هاي نگارش آموزشي ,امكان استفاده از كنترل هاي مربوط به بانك هاي اطلاعاتي ,طراحي كنترل هاي ActiveX و هم چنين به كارگيري ويزاردهاي مناسب براي تسهيل امر برنامه نويسي را نيز در اختيار برنامه نويسان قرار مي دهد و به عنوان كامل ترين نگارش , نگارش نهايي ارايه شده است كه در آن امكان برنامه نويسي در شبكه هاي محلي و اينترنت همراه با ويژگي هاي ساير نسخه ها فراهم شده است و داراي توانايي استفاده از زبان SQl و توليد و طراحي برنامه هاي كاربردي با حجم زياد نيز مي باشد.

 

در اینجا آشنایی با زبان ویژوال بیسیک به اتمام رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش مدیریت می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت متلب پروژه دعوت می کنم که برای پروژه ویژال بیسیک خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

در صورتی که نیاز به سفارش انجام پروژه دارید با کلیک بر روی دکمه زیر سفارش خود را از طریق واتس آپ ثبت نمایید.

دیدگاه خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ثبت سفارش خود مشکل دارید؟ 

سفارش خود را از طریق تلگرام و واتس اپ برای ما بفرستید

برای ثبت سفارش در تلگرام کلیک کنید

پروژه آماده لازم دارید ؟ 

به فروشگاه متلب پروژه سر بزنید

فروشگاه متلب پروژه