دلیل استفاده از KPI در طراحی داشبورد مدیریتی

دلیل استفاده از KPI در طراحی داشبورد مدیریتی

در ادامه آموزش های گروه متلب پروژه آموزش استفاده از KPI در طراحی داشبورد مدیریتی به صورت گزارش متنی در کنار شما عزیزان خواهیم بود این آموزش ها به صورت کامل از مقدماتی پیشرفته ادامه خواهد داشت با موسسه متلب پروژه همراه باشید.

 

آموزش power bi

 

یکی از سوالات رایجی که اغلب شنیده می شود، این است: “آیا باید این KPI را در داشبورد مدیریتی بیاورم؟”. پاسخ به این سوال را می توان با پرسیدن سوال دیگری پیدا کرد. آیا این KPI یک IPA است؟ استفاده از قاعده IPA در هنگام انتخاب شاخص کلیدی عملکرد برای داشبورد بسیار مفید است.

قاعده IPA را توضیح می دهم ولی کمی صبر کنید، اول باید روی یک سری از مفاهیم اولیه به توافق برسیم. یک داشبورد مدیریتی همیشه باید واضح و متناسب بوده و به آسانی درک شود. هر سنجه ای (متریک) که در داشبورد مدیریتی نمایش داده می شود باید به شما در پاسخ به سوال: “آیا همین حالا باید اقدامی انجام دهم؟” کمک کند.

برای این که بتوانیم به این سوال جواب بدهیم، باید هر شاخص کلیدی عملکرد را قبل از این که برای آن وقت اضافی صرف کنیم آزمایش کنیم. این، همان جایی است که قاعده IPA به کار می آید.

 

قاعده IPA چیست؟
مهم – Important : آیا این KPI با اهمیت است؟ شیوه درست پاسخ به این سوال پرسیدن این سوال است: “اگر وضعیت این KPI بد شد (عملکرد KPI ضعیف بود)، چه کسی ناراضی شده و شکایت می کند؟ اگر هیچ کس از وضعیت بد این شاخص شکایتی ندارد، توصیه می کنم سریعا آن را حذف کنید.
بهبود بالقوه– Potential improvement: آیا این متریک پتانسل بهبود را دارد؟ آیا این مسئله ای است که باید بهبود پیدا کند؟ اگر پاسخ ” نه ” است باید آن را از داشبورد مدیریتی حذف کنید.
اختیار – Authority : آیا شما اختیارات یا ابزارهای بهبود این شاخص کلیدی عملکرد را دارید؟ اگر شما نمی توانید نتایج را تغییر دهید، دنبال کردن شاخص فایده ای ندارد. شاید شما اختیار یا اختیار جزئی داشته باشید ولی نمی توانید نتیجه را تضمین کنید. اگر چنین شرایطی دارید این KPI را روی داشبورد نگه دارید، تا وقتی که به شما گفته شود به افرادی که مستقیما روی نتیجه تاثیر می گذارند کمک کنید.

 

در اینجا آشنایی با دلیل استفاده از KPI در طراحی داشبورد مدیریتی به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش پاور بی آی می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت متلب پروژه دعوت می کنم که برای پروژه power bi خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

دیدگاه خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ثبت سفارش خود مشکل دارید؟ 

سفارش خود را از طریق تلگرام و واتس اپ برای ما بفرستید

برای ثبت سفارش در تلگرام کلیک کنید

پروژه آماده لازم دارید ؟ 

به فروشگاه متلب پروژه سر بزنید

فروشگاه متلب پروژه