مسئله فروشنده دوره گرد با الگوریتم ژنتیک
مسئله فروشنده دوره گرد مسئلهای مشهور است که ابتدا در سده ۱۸ مسائل مربوط به آن توسط ویلیام همیلتون و توماس کرکمن مطرح شد و سپس در دهه ۱۹۳۰ شکل عمومی آن به وسیله ریاضیدانانی مثل کارل منگر از دانشگاه هاروارد و هاسلر ویتنی از دانشگاه پرینستون مورد مطالعه قرار گرفت در این آموزش قرار است مسئه فروشنده دوره گرد با الگوریتم ژنتیک انجام شود
شرح مسئله بدین شکل است:تعدادی شهر داریم و هزینه رفتن مستقیم از یکی به دیگری را میدانیم. مطلوب است کمهزینهترین مسیری که از یک شهر شروع شود و از تمامی شهرها دقیقاً یکبار عبور کند و به شهر شروع بازگردد
سه روش کلی برای کد کردن راه حل های مسأله TSP ارائه شده است که در الگوریتم های مختلفی قابل استفاده هستند. راه حل های سه گاه عبارتند از:
الف) نمایش جواب به صورت رشته گسسته جایگشتی که در الگوریتم های زیر قابل استفاده است: الگوریتم های ژنتیک – شبیه سازی تبرید – جستجوی ممنوعه – جستجوی همسایگی متغیر- بهینه سازی کلونی مورچگان – جستجوی هارمونی و سایر الگوریتم های بهینه سازی گسسته
ب) نمایش جواب به صورت کلیدهای تصادفی
پ) نمایش جواب به شکل ماتریس های شبیه فرومون
فایل های آموزشی برنامه را متیوانید از لینک های زیر دانلود کنید
مقاله اموزشی – با الگوریتم ژنتیک
http://yon.ir/YV2U
کد برنامه نویسی
http://yon.ir/FHC5